Isabella Verbruggen

Vanaf het moment dat ik in 1998 het boek 'When the Drummers Were Women' van Layne Redmond in handen kreeg werd ik geraakt door de Framedrum en haar geschiedenis. Direct zocht ik contact met Layne, ze stuurde me lesmateriaal, tapes en een video. Zo begon ik veelvuldig te oefenen en raakte bevlogen. Het willen doorgronden van de oude spiritualiteit waarin de godin, de priesteres en de framedrum een belangrijke plaats hadden zette me aan tot het vertalen van Layne's boek.  'En de drummers Waren Vrouwen' werd door A3 boeken uitgegeven in 2012.

Nieuwsgierigheid bracht me op het pad van een tweejarige priesterestraining. Afgestemd op het ritme van het jaarwiel raakte ik vertrouwd met de godin in haar vele verschijningsvormen. Rituelen uitvoeren, ceremonies leiden, een sacrale ruimte scheppen zowel binnen als in de natuur, is een van de vaardigheden die ik me heb eigen maakt. Later toen ik zelf les gaf aan een priesteressenopleiding werd framedrumming daar in opgenomen.

Sinds 2000 heeft de framedrum me met veel vrouwen in contact gebracht in de cursussen, workshops en retreats die ik gaf. Daarin heb ik veel vrouwen enthousiast zien raken. De drum leidde mij ook naar Godinnen Conferenties in Nederland en Glastonbury. Het drummen inspireerde me om in samenwerking muziekreizen te organiseren naar Egpyte en Italië. Tenslotte denk ik met plezier terug aan de drumgroep Tympanistriae waarmee ik aantal jaren performances heb uitgevoerd. 

Ik ervaar framedrumming als een bron van plezier en heling. Als ik de drum bespeel vertolkt zij mijn diepere stem. Haar ritmen brengen me in trance en laten me innerlijke reizen maken. Ze herinnert me eraan in harmonie te zijn met alles wat leeft. Ze is voor mij een uniek instrument om ruimte te scheppen voor verstilling en introspectie.