De Priesteres en haar Sistrum uit Egypte
De oude shamanenratel was een voorloper van de sistrum. De sistrum is een heilige geluidmaker en werd voornamelijk gebruikt in riten om de godinnen Isis, Hathor en Bastet te eren. De sistrum schudden betekent: “schijnen ~ licht uitdelen.”
“In Egypte ontwikkelde deze zich uit een heel oud ritueel waarin papyrustengels werden gesneden en er ritmisch mee werd geritseld om iemands hart te openen voor Hathor. De woorden ‘geest’, ‘ziel’ en ‘hart’ werden door elkaar gebruikt om het bewustzijn van de mens aan te duiden: het ‘hart wassen’ betekende ‘de geest verkoelen, tevredenstellen en bedaren”.
Een sistrum ademt magie, muziek en mysterie. Van sistrums wordt gezegd dat ze alles tot beweging brengen, negatieve energie oplossen en de gevoelens en de ziel wakker maken. Het geluid van de sistrum zelf is zuiverend en kan worden gebruikt om de aura en de omgeving te reinigen en om voorwerpen met verkeerde geladen energie te ontsmetten en deze te zegenen.
De vroegste Sistrums
De originele vorm van de sistrum was mogelijk een gevlochten ratel van rieten- of van papyrusscheuten. Het verzamelen van papyrus was erg belangrijk in de oude aanbidding van Hathor. De naam sistrum wordt bij benadering uitgesproken als sesheshewut of sesshesht en wordt verondersteld het geluid te imiteren van de wind die in het papyrusstruikgewas blaast. Van de cobragodin wordt gezegd dat ze ook aangetrokken werd door het geluid van de sistrums zoals het ratelen van een slang. De sistrums of in meervoud liever gezegd sistra werden gemaakt van verschillende vormen, maar twee typen blijven over:
De Naos Sistrum, is als een schrijn en heeft een doosachtige vorm van aardewerk, steen of hout waar jingles in zitten. In deze vorm was zij een mobiele uitbreiding van de meest innerlijke, heilige ruimte van de tempel. Het geluid was meer van een slang en minder een muzikale toon. Aan beide zijden is vaak de afbeelding van Hathor en ook van een kronkelende slang.
De Loop Sistrums zijn duurzamer dan de Naos Sistrum maar ook weer kwetsbaarder als ze van keramiek zijn gemaakt. Ze hebben merendeels drie of vier staven met jingles en werden vaak voor Isis gebruikt. De loop sistrum verwijst naar een “gebogen instrument” en onderscheidt zich hierin van een “naos instrument”.
De Griekse schrijver Plutarch sprak van vier staven als de vier elementen terwijl de sistrum met de drie staven in Egypte werd geassocieerd met de drie seizoenen. Maar ze kunnen ook refereren aan de drieëenheid van Isi-Osiris-Horus, Isis-Osisris-Nephthys. Bellen, ringen of schellen werden merendeels gebruikt. Deze soort sistrums zijn misschien ook gebruikt als stemvorken.
Bronzen Sistrums werden vaak met de afbeelding van Hathor en met dieren op de top versierd. Sommige van de gevonden sistrums zijn uitgebreid uitgevoerd en eerder als een offer dan als een muzikaal instrument gebruikt. Veel waren 16-18 inch lang en dat is veel gezien het feit dat de Egyptenaren kleiner waren dan de mensen tegenwoordig.
In reuzenvorm werden de sistra afbeeldingen architectonisch gebruikt. De Hathor tempel in Dendera heeft 18 zuilen beschreven als Hathor-headed dat wil zeggen onder leiding van Hathor. Maar in feite zijn het grote sistrums met het hoofd van Hathor.
Foto: Tempel van Hathor in Dendera
Het huis van Hathor
De tempels van Hathor werden genoemd Hwt Sekhem of Huis van de Sistrum . In de tempel van Hathor bestaat nog steeds een heilige kamer voor de Heilige Sistrum. Sistrums werden door individuelen vaak geofferd aan de tempel en ook door pharaos, koninginnen en ambtenaren. Buiten Egypte werd gezegd dat je tempel van Isis kon vinden door het geluid van de sistrums te volgen als zij werden bespeeld tijdens de dagelijkse riten.
Priesteressen en de Sistrum
De priesteres die de leiding had in het eren van de godheid speelde ook vaak zelf de sistrum.
Belangrijk was de sensuele sistrum: Hathor en Isis waren beiden erotische godinnen en verschillende riten waren bestemd om de heiligen seksuele activiteit te stimuleren. Het is niet verassend dat hun symbolisch
instrument deze heilige sexualiteit reflecteert. Zoals het Ankhteken kan ook de loop en de staf van de sistrum worden gezien als een verbinding tussen het mannelijke en het vrouwelijke, de fallus met de vagina. Het lijkt er veel op dat het schudden van de sistrum heilige sexuele eenwording heeft vergezeld en zou een groepsaangelegenheid kunnen zijn geweest in die zin dat er musici bij aanwezig waren. Het kan zijn dat het shaken van de sistrums voor een prettige achtergrondmuziek zorgde.
Geluid -Licht – Kracht – Lucht
Terwijl het voor de hand liggend is dat de sistrum geluid genereert is men ervan overtuigd dat het ook kracht overbrengt, licht en lucht oftewel de adem van het leven. Dit laatste werd fysiek waargenomen, het schudden van de sistrum verstoort de lucht. Op moleculair niveau bewerkstelligt het een mild en ioniserend effect, hetzelfde als ion-generende apparaten. Het kan zijn dat tijdens het stoten van de jingles tegen elkaar of tegen de rand het licht flikkerde in de schellen.
Waarom bespelen we de Sistrum
Sistrums kennen vele geluiden. Hierbij zet ik verschillende manieren van waarom ze werden bespeeld in hele verschillende tijden en plaatsen in hun bijna 5000 jaren geschiedenis.
• Om een Godin of God te kalmeren en te plezieren
• Als een Offer
De sistrum zelf werd bespeeld als een offer aan beiden, de tempel of aan een speciale godin.
In het boek staat hoe de Godin Hathor werd geëerd met de sistrum.
• Als een magisch instrument ~ om het kwaad af te weren
Sistrums werden gebruikt om een geluid te creëren dat het kwaad zou verjagen.
• Als een magisch instrument ~om aan te trekken
Ze werd bespeeld om goddelijke energieën en de Godin aan te trekken die van het geluid hield.
• Als beschermende geluidmaker
De sistrums werden ook bespeeld om slangen en schorpioenen te verjagen.
• Als een militair apparaat
We weten van Cleopatra dat zij de ‘sistrum van de oorlog’ bespeelde tijdens de Battle of Actium. Het zou ook metaforisch kunnen zijn bedoeld. Mocht ze de sistrum wel bespeeld hebben dat was dat drievoudig bedoeld: om de krachten van de vijand af te weren, om de verdedigers samen te brengen en om de aandacht van de godheden aan te trekken.
• Als een muzikaal instrument
Sistrums worden veel gezien in combinatie met andere instrumenten
• Om een ritueel te markeren
Op een bepaald moment in het ritueel werd/wordt de sistrum bespeeld.
• Om plezier uit te drukken en met dans.
• Om transstaten te stimuleren of te behouden
Dit bereik je door een bepaald steady ritme te spelen en het tempo laat toenemen.
De Menat
Tenslotte hebben we de Menat. Dit is een typische Egyptische kralensnoer die in de hand werd gehouden en waar ritme mee werd gespeeld. Zie afbeelding.
De geurige Sistrum
De geur was nog belangrijker voor de sistrum meer dan dat we ons dat realiseren. De eerste sistra van riet of papyrus hadden van nature een zoete geur zelfs als ze gedroogd waren. Terwijl de faience en metalen sistra geen natuurlijk geur hebben. Heerlijke Egyptische geliefde geurige smeermiddeltjes zullen op het hout zijn gesmeerd of op de staven zodat de jingles gemakkelijker bewegen. Sistra werden versierd met bloemen of planten om zo ook een fijne geur te verspreiden.
Suggesties geuren voor de Sistrum
Je kunt mixen of druppelen twee essences of parfumolie in een beetje olijfolie of bijenwas. Het zal beiden en de sistrum doen geuren en haar voor het roesten behoeden.
Myrrh – is goed voor ochtendrituelen en reinigt
Kyphi – is goed voor avondriten
Frankincense – kan voor alles worden gebruikt
Lotus – is voor beiden sensuele en sprituele riten
Kaneel – helpt bij mannelijke seksuele opwinding
Salie – helpt bij vrouwelijke seksuele opwinding
Jasmijn – is uitstekend geschikt voor romantische riten.
Verschillende Sistra geluiden
Belletjes klinken vaak zachter dan jingles, klei heeft een zacht geluid.
Klakkend geluid dat je kunt bereiken met de schellen van een Afrikaanse Sistrum. Een metalig geluid zonder een speciale toon. Een mooie zilveren sistrum geeft een zacht klakkend geluid.
Rinkelend geluid: dat kun je bereiken met een disk sistrum of de met de sistrum alleen met de staven. Afhankelijk van het metaal kan het een diep geluid geven of lichter bij dunne jingles. Voor een rinkelend geluid kun je een lange stemvork gebruiken als frame.
Ritselend geluid: dit geluid werd oorspronkelijk gemaakt door het schudden van een bos papyrusstengels samen, misschien wel om slangen weg te jagen of aan te trekken. Dit zachte geluid, daarvan wordt gezegd, was om Renutet en andere slangengodinnen te plezieren wanneer zij door het gras kronkelden. De Naos sistrum met haar keramische frame geeft wel een ritselend geluid.
Sjimmer geluid: sjimmeren is een van de mooiste geluiden wat een sistrum kan maken, zacht trillend en vloeibaar, herinnerend en stromend water. Alle sistra kunnen sjimmeren. Maar afhankelijk van het materiaal brengen zij een bepaald geluid voort.
Houd de sistrum vlak voor je en schud haar van de ene naar de andere kant met een absolute minimum aan beweging. Probeer eerder te trillen dan te schudden. Wees geduldig, soms heeft het tijd nodig voordat de jingles reageren. Luister! Als het trillen voortzet, kun je afzonderlijke tonen gaan horen.
Oproepend geluid: dit geluid is bedoeld om aandacht te wekken. Hierbij wordt de sistrum gewoonlijk hoog in de lucht gehouden met de staven parellel aan de grond. In deze positie beweeg je de sistrum door een kleine boog terwijl je de arm zo stil mogelijk houdt. Deze houding is van een verre afstand te zien en het is beste om daarvoor een grote heldere sistrum daar te gebruiken.
Diverse ritmen
Statige ritmes voor een processie: bijvoorbeeld shake-step – shake -step -shake step of shake-shake-step – shake-shake-step.
Schorpioen Steek: dit is een korte snelle shake. Denk hierbij aan een waarschuwend geluid. Je kunt het geluid dempen door met je vingers de jingles of belletjes aan te raken.
Gehuil: Dit is het snelle schudden van de sistrum, gewoonlijk houd je hem dan boven je hoofd in antwoord op iets positiefs. Het duurt langer dan een schorpioenen steek maar je kunt het gebruiken als een waarschuwend geluid.
Zingen: houd de sistrum voor je. Met de andere hand draai de de disk rond, of boven of onder in de sistrum. Sommige sistra geven geen geluid, andere juist een prachtig geluid.
Het spelen van de Sistrum
Het is leuk om de sistrum vast te houden maar nog prettiger om haar te bespelen. Er zijn verschillende manieren: Neer- en opwaarts. Houd de sistrum vast alsof het een hamer is. Smalle beweging naar de grond en naar boven tot op schouderhoogte en schud het met een krachtige beweging. Je beweegt niet verder dan 10-15 cm.
Notatie van de Sistra
\ Omlaag
/ Omhoog
)))) Sjimmeren
)()( Snel naar achteren en naar voren
# Beet van een schorpioen
Z Zingen
De Sistrum in deze tijd
Toen ik in 2012 Egypte bezocht waren nog nergens sistrums te vinden. Gelukkig zijn ze de laatste jaren beschikbaar en begint de sistrum weer te klinken.
Bronnen:
En de Drummers Waren Vrouwen van Layne Redmond
Sounding the Sistrum van De Traci Regula.
Bewerking: Isabella Verbruggen
Sisterhood of Drums
Zaterdag 10 januari 2026
In hartje winter is deze Retreat een Winter~Blessing, een dag om te pauzeren, te drummen, liederen te zingen in de oude taal uit het hoge noorden en in de verstilling te gaan. Tussen de drumsessies in laten we ons inspireren door muziek en verhalen van The Northern Sisterhood of Drums.
Moederlijnen
Er zijn vele moederlijnen die zich uitstrekken over de planeet. Deze moederlijn leidt je naar het hoge noorden. Beelden van ongerepte sneeuwvlaktes en bevroren meren raken je innerlijk landschap aan en versterken je gevoel van vrij en onbegrensd te zijn.
In Winter~Blessings hebben de liederen en verhalen de kou gekozen en spreken ze tot je over de voorouderlijke drumroots, de rendiervrouw en de wilde wijsheid in je zelf. Ze spreken tot je om dat wat nu niet meer nodig is op het koude ijs achter te laten en mee voorwaarts te nemen wat veilig bewaard is gebleven in je hart.

Drumsessies
We keren tot onze drum voor plezier, voor introspectie en voor een ritueel. Zij is ons voertuig. Weet je ingebed als je deel uitmaakt van deze drumcirkel waarin de vibraties zich vermengen, de drums gaan zingen en het ritme wint aan kracht terwijl jij een innerlijke reis maakt.
Je bent welkom
Deze dag is voor beginners en gevorderde drummers. Neem natuurlijk je frame drum mee en ook je shamanen drum met stok, als je die hebt. Een ander passend instrument is welkom.
Voor verdere info en opgave: info@isabellaverbruggen.nl tel: 06 222 824 33
Datum & Tijd | Zaterdag 10 januari 2026 10.00-17.00 uur. Ontvangst met koffie, thee e.d.vanaf 9.30 uur |
Plaats: | Centrum Cordium, De Ruyterstraat 65, Nijmegen. Cordium ligt op loopafstand van CS Nijmegen |
Deelname: | € 90 |
Potluck: | Zou je iets lekkers te eten mee willen nemen voor een gezamenlijke lunch? |
Op de afbeelding rust copyright: Drum Weaver Ó Carolyn Hillyer seventhwavemusic.co.uk
Soul Drumming beginners deel 2
Drumcirkel Inanna
Start 11 februari 2025
In deze lessen gaan we verder met de verschillende technieken en leer je nieuwe ritmen te spelen. Intussen heeft ieder een eigen drum en kunnen we dit seizoen een ritueel daarmee uitvoeren. Als je dat wilt. Verder laten we ons inspireren door de ritmetradities uit de Mediterrane wereld en verbinden we het framedrummen met het ritme van het Jaarwiel.
Deelname: | 5 lessen: € 200,00 inclusief lesmateriaal. |
Tijdstip: | Dinsdagochtend: 10.00 uur- 12.15 uur |
Data: | 11 februari, 11 maart, 8 april, 13 mei, 10 juni 2025 |
Plaats: | Cordium de Ruyterstraat 65, Nijmegen |
Soul Drumming vanaf halfgevorderde drumsters
Drumcirkel Athena
Een goede basis is eigen gemaakt. Naast het vaardiger worden in het spelen, kan het spel winnen aan kracht en betekenis en breid je je eigen expertise uit. Misschien heb je een persoonlijk doel wat je met het drummen wilt doen of speel je enkel voor plezier en ontspanning.
Deelname: | 5 lessen € 200 |
Tijdstip: | Vrijdagochtenden 10.00-12.15 uur |
Data: | 31 januari, 7 maart, 4 april, 9 mei, 6 juni 2025 |
Plaats: | Centrum Cordium, De Ruyterstraat 65 en Sweersstraat 28, Nijmegen |



Workshop Sing & Rhythm Co~Creation
Zaterdag 9 november 2024
Tijdens deze dag Sing & Rhythm Co-Creation, met zang en ritme zul je kunnen ervaren dat je stem anders gaat klinken en de vibraties zich verspreiden door heel je lichaam. De workshop bestaat uit een afwisselend programma van praktische oefeningen van zang en ritme met elk een eigen onderdeel. Met aan het einde van de dag het samengaan van zang en ritme.
Sing
Het onderdeel ‘Sing’ bestaat uit een afwisseling van ontspanningsoefeningen , ademtechniek, toonvorming , kleine zangoefeningen en bewust stemgebruik. Het repertoire bevat muziek & klanken uit alle windstreken, mooie melodieën die je hart en ziel raken. Een uniek manier van verbinding door het delen van je stem in een groep.
Rhythm
Bij het onderdeel Rhythm wordt je meegenomen naar de wereld van de Framedrum. De framedrum is een oud ritueel muziekinstrument en wordt met blote handen bespeeld. Al met een eenvoudig ritme kun je de kracht en schoonheid ervaren van deze muziek en samen laten gaan met klank. Framedrums en andere ritme instrumenten zijn aanwezig. Mocht je een drum in je bezit hebben neem deze dan mee.
Voor wie?
Iedereen is welkom. Zowel geoefende als ongeoefende zang/drummers kunnen deelnemen en genieten.
Verdere info:
De dag wordt geleid door: Isabella Verbruggen en Gery Vermeulen
Deelname: | € 95 |
Datum: | Zaterdag 9 november 2024 |
Tijdstip: | 10.00-17.00 uur, ontvangst vanaf 9.30 uur Er is een lunchpauze tussen de middag waarin je naar buiten kunt of het stadje kunt inlopen. |
Plaats: | Kasteel Wychen, Kasteellaan 9 te Wychen |
Voor aanmelding en vragen:
info@isabellaverbruggen.nl of tel. 06 22 28 24 33
info@geryvermeulen.nl of tel. 06 24 39 99 56
Website van Gery Vermeulen geryvermeulen.nl
Taste of Tarantella
Drum- en Dansdag met de Tarantella
Zaterdag 17 augustus 2024
Iedere zomer vindt in Zuid-Italië in Puglia het Festival La Notte Della Taranta plaats. Gedurende veertien dagen kun je steeds in een ander dorpje genieten van deze muziek, gespeeld door vele groepen met zang, dans en haar hypnotische ritmen. Tot in de vorige eeuw werd de tarantella als een helende trance-dance uitgevoerd door vrouwen die getroffen werden door de ‘mythische beet’ van de giftige spin, de tarantula, en door mannen die tot de outcast behoorden.
Deze dag duiken we in de hartstochtelijke en veelzijdige muziek van de Tarantella. We resoneren mee in haar liederen die een grote levendigheid uitdrukken, gevoelens van vreugde, verlangen en pijn vertolken. We spelen tarantella-ritmen op de tamburello en op de drums met schellen. Tenslotte laten we ons meevoeren op het ritme van de tarantellamuziek en dansen we de pizzica. Wit en rood zijn de kleuren van de tarantella. Iets kleurrijks en zwierigs aantrekken is welkom.
Voor wie? Deze dag is voor beginners en gevorderden. Tamburello’s zijn aanwezig! Mocht je zelf een drum met schellen hebben, neem deze dan mee.
De dag wordt geleid door Isabella met medewerking van Henriette Renders
Opgave: | email: info@isabellaverbruggen.nl / tel: 06 222 82 433 |
Tijdstip: | 10.00-16.30 uur, ontvangst vanaf 9.30 uur |
Plaats: | Centrum Cordium, De Ruyterstraat 65 te Nijmegen |
Deelname: | € 65 inclusief koffie/thee e.d. Zou je voor de lunch iets mee willen nemen voor een gezamenlijke Potluck? |
Soul Drumming, vanaf gevorderde drumsters (vol)
Drumcirkel Artemisia
Deelname: | 5 lessen: € 200 |
Tijdstip: | Vrijdagochtenden: 10.00 uur- 12.30 uur, ontvangst vanaf 9.30uur. |
Data: | 24 januari, 28 februari, 28 maart, 25 april, 30 mei 2025. |
Plaats: | Sweersstraat 28, Nijmegen |
Winter~Blessings
Zaterdag 4 januari 2025
In hartje winter, biedt de Retreat je de gelegenheid om de schoonheid en de kracht van framedrumming op een andere manier te ervaren. Samengaande met de ritmische ademhaling en het zingen van de klanken van de chakra’s brengen we lichaam en geest in balans. De resonanties van de muziek en het chanten dringen door tot in alle cellen van ons lichaam en brengen ons lichaam in beroering. Naast de drum wordt er op zacht klinkende snaarinstrumenten gespeeld zoals de tanpura, de nada-tarangini en lier. In deze tempel van ritme en klank is er ruimte voor verstilling, healing en plezier.
Subtiele vibratie
Elk chakra heeft een basisklank en elk bloemblad van een chakra heeft eveneens een klank die resoneert in een bepaald lichaamsdeel. De combinatie van de lange klanken en het pittige tempo van het ritme op de drums heeft een dubbel effect. De trillingen in ons lichaam brengen ontspanning terwijl het ritme om focus vraagt en ons wakker houdt. Bij deelname krijg je tevoren het ritme toegestuurd en aanwijzingen voor de ademhaling en de Aum-klank. Zodat je deze al thuis kunt beoefenen. Daarnaast spelen we ook andere eenvoudige ritmen.
Luisteren
Drummen en chanten kan intensief zijn en daarin kun je even stoppen, stil zijn en luisteren. Muziek maken is ook luisteren. Al onze ervaringen met luisteren naar ‘muziek van buiten’ brengen ons dichterbij het luisteren naar binnen. De essentie van de Ziel is geluid en het is fascinerend te ontdekken welke plaats het horen inneemt is ons prille leven waarin we als baby worden ondergedompeld in de geluidswereld van onze moeder, haar hartbeat, adem en stem.
Introspectie
Tussen de drumsessies in laten we ons inspireren door Sophia. Sophía in het Grieks, Chokma in het Hebreeuws, Sapienta in het Latijn betekenen allemaal ‘wijsheid’. Als Godin van Wijsheid heeft zij vele gezichten en namen. In visualisaties volgen we het pad naar het binnenste van haar tempel. Neem pen en papier of notitieboekje mee om je reflecties op te schrijven. De Retreat is voor beginners en gevorderde drummers
Deelname: | € 85, inclusief koffie, thee e.d. en lesmateriaal |
Datum: | Zaterdag 4 januari 2025 |
Tijdstip: | 10.00-17.00 uur. Ontvangst vanaf 9.30 uur. We sluiten af met een drankje. |
Potluck: | Zou je wat lekkers te eten mee willen nemen voor de gezamenlijke lunch? |
Plaats: | Centrum Cordium, De Ruyterstraat 65 Nijmegen. |
Opgave: | info@isabellaverbruggen.nl / 06 222 82 433 |
De Retreat wordt geleid door Isabella Verbruggen met medewerking van Tonny Bol die de tanpura bespeelt.
Tonny: “De tanpura heb ik leren bespelen in de tijd dat ik Klassieke Indiase muziek studeerde voor Drupadzang. De klanken en de boventonen van de tanpura brengen mij in een mum van tijd in contact met mijn innerlijk en met de stilte in mezelf. Tot op de dag van vandaag begeleid ik mezelf op de tanpura bij Kirtanzang. Dit organiseer ik regelmatig samen met mijn man.” Voor deze dag maakt Tonny een speciaal voor de retreat afgestemde mooie bloemenmala. Website:
Shakti Bloemenmala

Een spirituele geschiedenis van het ritme
‘En de drummers waren vrouwen’ vertelt over een vergeten aspect van het erfgoed van vrouwen
Een spirituele geschiedenis van het ritme
In dit boek neemt Layne Redmond ons mee naar de oorsprong en de geschiedenis van de framedrum. De drum werd als ritueel instrument gebruikt in grotten en later in de tempels van de eerste nederzettingen van onder meer het Oude Europa. In die tijd werd de aarde als een Moedergodin vereerd en het waren de vrouwen die de rituelen en ceremoniën leidden. Het ritme van hun drum hielp hen als sjamanen en als priesteressen de trancestaat te bereiken.
Aan de hand van mythen, archeologische vondsten en geschiedschrijving laat Layne de kracht van de godinnenculturen zien en de plaats van de ritmische muziek daarin. Ze legt de oude vrouwelijke ritmetradities bloot en beschrijft de inmiddels wetenschappelijk bewezen effecten van het ritme op geest, ziel en lichaam.
Met dankbaarheid aan Layne Redmond (1952 -2013). Zij heeft met haar geweldige levenswerk aan vrouwen de mogelijkheid geschonken om hun oude geboorterecht te herontdekken en het pad van de framedrum voort te zetten.
Het boek ‘En de drummers waren vrouwen’ is uitgegeven in 2012 en te bestellen bij: A3BOEKEN
Imbolc ~ het ontwaken
Op weg naar Imbolc, dat op 1-2 februari valt, begint de natuur zachtjes te ontwaken. Er gebeurt veel in de aarde. We kunnen sneeuwklokjes en de eerste krokusjes waarnemen. Knoppen verschijnen langzaam aan de bomen. Het is het jaarfeest van de godin Bridget, Brighid, Bridie en Bride. Bridget vertegenwoordigt de maagd, het jonge meisje in ons. Haar totumdieren zijn de koe, de zwaan, de slang en de wolf. Ze is de godin van het Vuur, van de Poëzie, van de Heling en de Smeedkunst.
Ritueel met de Framedrum
De energie van het prille voorjaar vraagt om subtiel spel. Dat kan met lichte belletjes of een drum met schellen maar ook met een zacht spelen op de framedrum. Zet op je altaar de eerste bloemetjes een witte of lichtgroene kaars. Plaats een foto van jezelf op het altaar als onschuldig kind en meisje. Het kan ook zijn dat je al jong verwond bent geraakt. Dan zou je met de muziek een stukje heling kunnen geven. Je intentie en de vibraties van het vel kunnen een heilzaam effect hebben. Maak een eenvoudig gedicht of schrijf een stukje proza over dit kind. Speel het ritme Moon, dit kan op beide drums. Speel de ticjes zachtjes. Luister eventueel naar dit ritme onder de V van Vimeo op de homepage of bij Media. Moon:
- Dum tic tic Tak tic Tak
- Dum tic tic tic Tak tic
- Dum tic tic Tak tic tak
- Dum tic Tak tic Tak tic